8A Contoh Khutbah Gerhana 2019-2020

monggo diunduh Contoh Khutbah Gerhana.



KHUTBAH GERHANA BULAN 10-11 DISEMBER 2011
Khutbah Pertama
Kaum Muslimin dan Muslimat yang dikasihi dan dirahmati Allah,
MARILAH kita sama-sama meningkatkan keimanan dan ketaqwaan kita kepada Allah Subhanahu Wata‟ala dengan sebenar-benar taqwa, yaitu istiqamah dalam mengerjakan segala suruhan  dan perintah-Nya serta  meninggalkan segala larangan-Nya. Dengan yang demikian, mudah-mudahan kita akan menjadi umat yang terbaik dan unggul serta mendapat keredaan Allah Subhanahu Wata‟ala di dunia dan   juga di akhirat.

Muslimin  dan muslimat yang dirahmati Allah,
Firman Allah dalam surah Yaasiin, ayat 37 – 40:
Maksudnya :”Dan lagi dalil yang terang untuk mereka (berfikir) ialah malam; Kami hilangkan siang   padanya, maka dengan serta-merta mereka berada dalam gelap-gelita; Dan (sebahagian dari dalil yang tersebut ialah) matahari; ia kelihatan beredar ke tempat yang ditetapkan baginya; itu adalah takdir Tuhan yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengetahui; Dan bulan pula Kami takdirkan dia beredar melalui beberapa peringkat, sehingga di akhir peredarannya kelihatan kembalinya pula ke peringkat awalnya  –  (berbentuk melengkung) seperti  tandan yang kering. (Dengan ketentuan yang demikian), matahari tidak mudah baginya mengejar bulan, dan malam pula tidak dapat mendahului siang; kerana tiap -tiap satunya beredar terapung-apung di tempat edarannya masing-masing”.
Kita baru sahaja menyaksikan  kejadian gerhana  bulan  pada  16 Jun 2011 yang lalu dan pada malam ini pula,  kita  sama-sama  dapat saksikan kejadian gerhana bulan  sekali lagi.  Gerhana kali ini akan dapat dilihat di seluruh Malaysia serta Negara-negara di Asia, Australia, sebahagian timur Afrika dan sebahagian Amerika Utara sahaja.
Hadirin dan Hadirat yang berbahagia,
Pada kejadian gerhana bulan yang lepas, mungkin kebanyakan masyarakat tidak berkesempatan untuk menyaksikan peristiwa yang jarang-jarang berlaku ini , kerana hanya berlaku selepas tengah malam.  Namun pada kali ini, Al-Hamdulillah, insyaAllah jika cuaca dalam keadaan yang cerah  dan baik, kita akan dapat mencerap atau melihat kejadian gerhana bulan  dengan jelas, kerana pada kali ini  ianya  berlaku diawal malam dan tidak perlu berjaga malam untuk menyaksikan  salah satu daripada tanda-tanda  kebesaran dan kehebatan Allah Subhanahu Wata‟ala Yang Maha Mentadbir Alam Semesta ini. Kejadian ini juga  mengajak kita untuk menambahkan lagi keimanan tentang kehebatan dan kekuasaan Allah Subhanahu Wata‟ala sebagai Pentadbir seluruh alam, segala peredaran cakerawala, bumi, bulan, matahari dan seumpamanya. Peredaran bulan dan matahari yang teratur setiap hari secara  silih berganti;  matahari beredar di waktu siang, manakala bulan beredar di waktu malam adalah atas  Kudrat dan Iradat Allah Subhanahu W ata‟ala jua. Ia mempunyai hikmah  dan tujuan tersendiri antaranya bagi tujuan membolehkan manusia untuk bekerja pada siang hari dengan mudah dan pada malam hari pula dapat berehat dan bermunajat kepada Allah dengan tenang. Pergerakan matahari dan bulan yang teratur dan tetap juga dapat digunakan oleh manusia untuk dijadikan kalendar tahunan samada berdasarkan pergerakan matahari bagi kalendar  Miladi  dan mengikut peredaran bulan bagi taqwim Hijri. Oleh itu setiap kejadian yang berlaku termasuk gerhana bulan pada malam ini adalah untuk mengetuk hati kita agar
bersyukur dan mengingati Allah sepanjang masa dan tempat. Kita sentiasa diminta agar berfikir tentang kejadian alam ciptaan Allah dalam mengenali sifat-sifat Allah dan juga mengakui diri kita sebagai hamba yang serba lemah.
Muslimin , muslimat yang dirahmati Allah,
Firman Allah Subhanahu Wata‟ala dalam Surah Ibrahim ayat 33:
Maksudnya:  “Dan Dia juga yang menjadikan matahari dan bulan senantiasa beredar untuk kepentingan kemudahan kamu dan yang menjadikan malam dan siang bagi faedah hidup kamu.”
Kejadian gerhana bulan dan matahari menunjukkan kepada kita bagaimana kedua -dua  kejadian ini walau pun hebat tetapi berada  atas  arahan dan perintah Allah. Walau bagaimana hebat dan kuat  pun  sesuatu  makhluk ciptaan  Allah  itu, tetap  mempunyai kelemahan,  di mana  segala  kehebatan dan kekuatan yang tidak akan  berkurangan  walau sedikit  pun  hanyalah  milik Allah. Betapa malangnya,  sekiranya  ada umat manusia yang menjadikan bulan, matahari dan sesuatu selain Allah sebagai tuhan yang disembah akibat terpesona dengan kehebatannya yang tidak seberapa sehingga mereka gagal memahami bahawa adanya kuasa yang lebih hebat yang menciptakan setiap sesuatu yang mereka kagumi selama ini iaitu Allah. Begitu juga lahirnya ramai manusia yang hanya merasa bagaimana hebatnya pergerakan bulan, matahari dan segala cakerawala yang lain di atas landasan orbitnya tanpa berlakunya perlanggaran antara satu sama lain tetapi golongan ini gagal menjejaki tentang adanya Allah yang mengatur segala pergerakan tersebut. Inilah antara kelemahan akal manusia yang terbatas had kemampuannya,  di mana tanpa panduan agama maka manusia tidak mampu mengenali Allah Tuhan  Maha  Pencipta walau pun terlalu kagum dengan alam ciptaan-Nya.
Muslimin muslimat yang dihormati sekalian,
Kejadian gerhana Matahari atau Bulan, ianya bukanlah merupakan suatu tanda akan timbul suatu kejadian yang aneh dan mengkhuatirkan sebaliknya ia menunjukkan antara kehebatan dan kekuasaan Allah. Kejadian gerhana juga bukanlan disebabkan oleh kematian atau kelahiran seseorang sebagaimana teguran Rasulullah  Sallallahu „Alaihi Wa Sallam  terhadap para sahabat yang membuat pelbagai andaian tentang kejadian gerhana Matahari yang berlaku berkebetulan  dengan hari kewafatan anakanda Baginda yaitu Ibrahim , lalu Banginda Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda :
Maksudnya:  “Sesungguhnya matahari dan bulan  merupakan  dua tanda  daripada tanda-tanda kebesaran  atau kekuasaan  Allah Ta‟ala. Kedua-duanya tidak akan  mengalami gerhana kerana kematian atau hidupnya seseorang. Maka apabila kamu melihat kedua -duanya  itu mengalami  gerhana,  maka berdoalah kepada Allah, dirikanlah sembahyang sehingga hilangnya tanda gerhana itu.”
Muslimin muslimat yang diberkati Allah,
Apabila berlaku gerhana, kita sebagai umat Islam adalah dianjurkan oleh Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam supaya bersegera untuk melakukan perkara-perkara  yang berkebajikan seperti berdoa, berzikir, bersembahyang, bertakbir, bersedekah dan beristighfar. Sebagaimana hadits Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam     yang diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim dari Aisyah r.a. bahawa Nabi  Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda:
Maksudnya:  “Sesungguhnya matahari dan bulan adalah dua tanda dari tanda -tanda kekuasaan Allah. Terjadinya gerhana matahari atau bulan itu bukanlah kerana kematian seseorang atau kehidupannya. Maka jikalau kamu melihat   gerhana itu,  maka  berdoalah kepada Allah, bertakbirlah, bersedekahlah serta bersembahyanglah”
Jelas dari pada hadis di atas bahawa berlakunya gerhana tidak ada langsung hubungannya dengan kehidupan  atau kematian  manusia di bumi. Kita tidak harus mempercayai perkara-perkara khurafat yang dipegang oleh mereka yang jahil tentang agama  Islam. Sebelum kedatangan Islam, masyarakat Arab Jahiliah mempercayai bahawa gerhana adalah disebabkan kematian dan kehidupan seseorang.Ketika mana Ibrahim, putera  Rasulullah  Sallallahu „Alaihi Wa Sallam  meninggal dunia dalam usia yang masih kecil, telah berlaku gerhana matahari. Oleh sebab itulah  Rasulullah  Sallallahu „Alaihi Wa Sallam melarang perkara tersebut.
Gerhana berlaku adalah sebagai satu tanda kebesaran dan kekuasaan Allah  Subhanahu
Wa Ta‟ala agar manusia merasa insaf atas segala kesalahan mereka, segera bertaubat dan mengagungkan Allah  Subhanahu Wa Ta‟ala. Tiada Tuhan selain Allah, tiada yang mentadbir alam ini selain-Nya. Jadi, mengapa manusia masih lalai dan terus-terusan melakukan maksiat dan kerosakan di atas muka bumi, yang Allah  Subhanahu  Wa Ta‟ala pinjamkannya kepada kita buat sementara waktu  untuk  beribadat kepada-Nya semata-mata. Tidakkah manusia sedar dan insaf bahawa Allah  Subhanahu Wa Ta‟ala  amat berkuasa menggerakkan bulan dan matahari sehingga terjadinya gerhana,  maka dengan mudahnya jua Allah mampu menurunkan bala dan azab ke atas hamba-Nya yang membuat noda dan dosa sewenangnya.  Maka bersegeralah kita bertaubat kepada Allah sebelum datang bala dan ajal maut. Hal ini bertepatan dengan hadis Rasulullah  Sallallahu „Alaihi Wa
Sallam :
Maksudnya : Daripada Abdullah  Ibnu Abbas  Radhiallahu „Anhu berkata, bersabda Rasulullah  Sallallahu „Alaihi Wa Sallam,  “Sesungguhnya  Matahari dan  Bulan adalah dua tanda daripada tanda-tanda kekuatan dan kebesaran Allah . Keduanya tidaklah terjadi gerhana kerana kematian seseorang, pula tidak kerana kehidupan seseorang.  Apabila kamu melihat demikian, maka berzikirlah kepada Allah. Saudara Sidang Jemaah Sekalian, Taubat secara umumnya bermaksud meninggalkan segala macam maksiat serta merta, dan berazam terus akan meninggalkannya pula pada masa hadapan dan menyesal apa yang terlanjur daripada dosa itu disebabkan kelalaian pada masa yang lampau.  Allah Subhanahu Wa Ta‟ala berfirman dalam surah at-Tahrim ayat 8,
Yang Bermaksud: “ Wahai! orang-orang yang beriman!, bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah  (mintalah dihapuskannya dosa kamu)   dengan taubat nasuha, mudah-mudahan tuhan kamu akan menghapuskan kesalahan-kesalahan kamu dan memasukkan kamu ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai......”
Rasulullah Sallallahu „Alaihi Wa Sallam pula pernah bersabda,
Maksudnya , “ Orang yang bertaubat itu adalah kekasih Allah. Dan orang yang bertaubat itu seumpama orang yang tiada berdosa apa-apa.”
Berdasarkan dua dalil yang dibacakan tadi, jelaslah kepada kita bahawa Islam tidak pernah menutup pintu dan peluang kepada umatnya yang terlalai dan membuat dosa untuk kembali ke jalan kebenaran dan membersihkan jiwa dengan bertaubat. Allah  Subhanahu Wa Ta‟ala dengan  sifat Maha PengampunNya, membuka seluas-luasnya pintu taubat kepada hambaNya dan memberi setinggi-tinggi galakan bagi yang mahu berbuat demikian.
Terdapat tiga syarat yang digariskan oleh ulamak bagi orang yang mahu bertaubat kepada Allah Subhanahu Wa Ta‟ala iaitu :
1.  Berhenti daripada melakukan maksiat yang membawa kesalahan dosa.
2.  Menyesal di atas perbuatan yang dilakukan.
3.  Niat dan berazam bersungguh-sungguh tidak akan mengulangi dosa tersebut.
Dan jika kesalahan atau dosa itu bersangkutan sesama manusia maka taubatnya hendaklah ditambah dengan satu lagi syarat yaitu,:
4.  Menyelesaikan urusan dengan orang yang berhak  atau orang yang pernah dianiayanya, seperti memohon maaf daripadanya    serta mengembalikan haknya  yang diambil secara paksa atau jalan penipuan.
5.  Sekiranya  orang yang berhak atau orang yang pernah dianiayanya itu telah meninggal dunia, maka perlu diselesaikannya dengan ahli keluarga atau waris yang tinggal. Jika sekiranya, tidak dijumpai orang-orang yang berkaitan seperti di atas, maka hendaklah melakukan perkara kebajikan seperti bersedekah, wakaf, mendoakan kebaikan ke atasnya dan sebagainya, dan diniatkan pahala itu untuk orang-orang yang berkaitan.
Dalam hal ini, yang menjadi masalah bagi orang yang hendak bertaubat ialah menyelesaikan urusan sesama manusia. Sekiranya seseorang itu meninggal dunia tanpa sempat meminta  maaf kepada orang yang dianiayanya, mahupun ahli keluarga atau warisnya, dikhuatiri pada hari akhirat nanti, orang yang teraniaya itu akan menuntut haknya di hadapan Allah Subhanahu Wa Ta‟ala. Orang yang melakukan dosa bukan sahaja terpaksa memberi pahala dan amalan baiknya kepada orang yang dianiayanya, malah sekiranya pahala dan amalan baiknya telah habis, maka dia akan terpaksa menanggung dosa orang ya ng dianiayanya itu pula.
Hadirin Hadirat yang dikasihi dan dirahmati Allah,
Di samping itu, marilah kita melakukan perkara-perkara yang berkebajikan dan menghindari daripada melakukan perkara-perkara mungkar dan maksiat serta perbuatan syirik yang bercanggah dengan ajaran agama Islam. Mudah-mudahan kejadian gerhana bulan ini akan menimbulkan keinsafan, menambah serta menguatkan lagi keimanan dan ketaqwaan kita kepada Allah Subhanahu Wata‟ala.
Firman Allah Subhanahu Wata‟ala dalam Surah Ali „Imran ayat 190 – 191:
Maksudnya : “Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi dan  (pada)  pertukuran malam dan siang, ada tanda-tanda  (kekuasaan, kebijaksanaan dan keluasan rahmat Allah Subhanahu Wa Ta‟ala)  bagi orang-orang yang berakal:  (Iaitu)  orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah  Subhanahu Wa Ta‟ala  semasa mereka berdiri dan duduk dan (semasa)  mereka berbaring mengiring dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata):  “Wahai Tuhan kami! Tidaklah engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau maka peliharalah kami dari azab neraka.”
Muslimin Muslimat yang dikasihi sekalian,
Pernah suatu masa Rasulullah  Sallallahu „Alaihi Wa Sallam  terus melakukan solat sunat apabila berlakunya gerhana dengan bacaan yang panjang dalam   kedaan seolah-olah seperti akan berlaku qiamat. Ini semua mengajar kita agar sentiasa ingat kepada hari kematian kita serta hari qiamat yang begitu dahsyat dengan kehancuran langit dan bumi termasuk bulan dan matahari. Peringatan ini sewajarnya kita perbanyakkan terutama b ila berlakunya gerhana sebagaimana malam ini.
Sebagai usaha untuk melahirkan keteguhan dan mengekalkan kekuatan iman yang ada dalam diri umat Islam, mimbar menggariskan beberapa nasihat untuk dijadikan pedoman bersama.  Pertama: Berfikir dan bertafakkur  setiap kejadian fenomena alam. Kedua: Memperingati tentang nikmat syurga dan azab neraka. Ketiga: Menjauhkan diri daripada lalai dan lupa kepada Pencipta iaitu Allah Subhanahu Wa Ta‟ala.  Keempat:Menghitung, mempertingkatkan dan memperkemaskan amal kebajikan sepanjang masa  Kelima: Bersegera memohon taubat kepada Allah SWT di atas kealpaan   dan keingkaran mentaati perintah. Dan  Keenam:  Sentiasa ingat kepada hari kematian kita, serta hari qiamat yang begitu dahsyat dengan kehancuran langit dan bumi termasuk bulan dan matahari.
Firman Allah di dalam Surah Al-Qiyamah, ayat 6-12:
Maksudnya : “Dia bertanya (secara mengejek): “Bilakah datangnya hari kiamat itu?” Maka (jawabnya: hari kiamat akan datang) apabila pemandangan menjadi terpendar -pendar (kerana gerun takut), Dan bulan hilang cahayanya.  Dan matahari serta bulan dihimpunkan bersama, (Maka)  berkatalah manusia (yang ingkarkan hari kiamat)  pada hari itu,: “di manakah  tempat  hendak melarikan diri?”.  Tak usahlah bertanya demikian! Tidak ada lagi tempat perlindungan!.  Pada hari itu, kepada Tuhanmu lah sahaja terserahnya ketetapan segala perkara”.






Khutbah Kedua
Hadirin Hadirat yang dikasihi dan dirahmati Allah Sekelian,
Saya berpesan kepada diri saya dan muslimin muslimat sekelian, agar sama-sama kita bertaqwa kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa iaitu dengan melaksanakan segala perintah dan suruhan-Nya serta meninggalkan segala larangan dan tegahan-Nya. Mudah-mudahan kita akan menjadi hamba yang bersyukur, Berjaya di dunia dan juga di akhirat.
Firman Allah dalam ayat 5 -6 surah Yunus :
Maksudnya :  “Dia lah yang menjadikan matahari bersinar-sinar (terang-benderang) dan bulan bercahaya, dan Dia lah yang menentukan perjalanan tiap -tiap satu itu (berpindah-randah) pada tempat-tempat peredarannya masing-masing) supaya kamu dapat mengetahui bilangan tahun dan kiraan masa.  Tidaklah  Allah  menjadikan semuanya itu melainkan dengan adanya faedah dan gunanya yang sebenar. Allah menjelaskan ayat-ayat-Nya (tanda-tanda kebesaran-Nya) satu persatu bagi kaum yang mahu mengetahui (hikmah  sesuatu yang  dijadikan-Nya). Sesungguhnya pada pertukaran malam dan siang silih berganti, dan pada segala yang dijadikan oleh Allah di langit dan di bumi, ada tanda -tanda (yang menunjukkan undang-undang dan peraturan Allah) kepada kaum yang mahu bertaqwa.”
Muslimin dan Muslimat yang dirahmati Allah,
Dengan adanya gerhana ini, maka  hendaklah dijadikan pelajaran bagi kita, bahawa kita yang kini dalam keadaan sihat wal'afiat, tidak mustahil pada waktu -waktu tertentu juga akan ditimpa musibah, maka kita manfaatkanlah waktu umur kita sebaik-baiknya, untuk beribadah kepada Allah Subhanahu Wata'ala dan berusaha mencari bekal sebagai  persiapan di saat kita menemui Allah kelak. Hal ini memang  telah disabdakan ol eh Rasulullah Sallallahu „Alaihi Wa Sallam.:
"Rebutlah lima perkara sebelum kedatangan lima perkara yang lain iaitu: Masa hidupmu sebelum datang ajalmu. Masa sihatmu sebelum datang masa sakitmu. Masa lapangmu sebelum datang masa sibukmu. Masa mudamu sebelum datang masa tuamu. Masa kayamu sebelum datang masa fakirmu".(Hadits Riwayat Baihaqi)
Sementara umur yang ada ini, marilah kita gunakan dengan melakukan kebaikan dan kebajikan. Perbanyakkanlah bersedekah, kerana bersedekah dapat menolak bala' dengan menambahkan ganjaran pahala dan keluasan rezeki. Orang yang bersedekah akan mendapat perlindungan Allah daripada api neraka. Sesungguhnya dengan melakukan kebaikan juga dianggap sebagai sedekah, begitu juga menahan diri daripada melakukan kejahatan juga sebagai sedekah.
Sabda Rasulullah Sallallahu „Alaihi Wa Sallam.:
"Atas setiap orang Islam itu sedekah. Lalu sahabat bertanya: Ya Nabiyyallah, bagaimana mereka yang tidak ada yang hendak disedekahkan?. Jawab Baginda: Ia bekerja dengan dua tangannya lalu memberi manfaat kepada dirinya, dan ia bersedekah kepada orang lain. 
Sahabat bertanya lagi: Jika ia tidak ada? jawab Baginda: Membantu orang berhajat yang sangat memerlukan. Mereka bertanya seterusnya, Jika tidak ada? jawab Baginda: Maka hendaklah melakukan segala kebajikan dan menahan diri daripada melakukan kejahatan".
( Hadits Riwayat Bukhari) .
Muslimin dan muslimat yang dirahmati,
Menginsafi bahawa dunia ini semakin berusia dan ajal kita tidak akan diketahui bila akan tiba, marilah kita segera bertaubat kepada Allah Subhanahu Wata'ala dengan melakukan segala suruhan-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya. Di samping menyesali dosa-dosa yang telah lalu dan berazam untuk tidak mengulanginya pada masa akan datang.
Firman Allah Subhanahu Wata'ala dalam surah At-Tahrim ayat 8:
Yang Bermaksud: “ Wahai! orang-orang yang beriman!, bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah (mintalah dihapuskannya dosa kamu) dengan taubat nasuha, mudah-mudahan tuhan kamu akan menghapuskan kesalahan-kesalahan kamu dan memasukkan kamu ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai......”
Begitulah hendaknya kita benar-benar memanfaatkan kesempatan yang ada dengan sebaik-baiknya, untuk bertaqarrub kepada Allah Subhanahu Wata'ala.  Semoga kita dilimpahi  Rahmat dan  Hidayah-Nya sehingga mampu untuk menjalankan segala perintah Allah Subhanahu Wata'ala dan meninggalkan segala larangan-Nya. Semoga gerhana ini akan menjadikan kita lebih bertaqwa kepada Allah Subhanahu Wata'ala serta terhindardaripada be rlakunya berbagai perkara yang tidak diingini. Amin Ya! Robbal „Alamin.
(Al-Ahzab 056)
Hadirin Hadirat yang dirahmati Allah,
Marilah kita bersama-sama berselawat ke atas Junjungan Besar kita Nabi Muhammad Sallallahu „Alaihi Wa Sallam dengan Selawat yang Sempurna sepertimana yang diperintahkan oleh Allah Subhanahu Wa Ta‟aala di dalam  Surah  Al-Ahzab, Ayat 56;  “
Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya berselawat  (member segala penghormatan dan kebaikan)  ke atas Nabi (Muhammad), Wahai! Orang-orang  yang beriman! Berselawatlah kamu ke atasnya (Nabi Muhammad)  serta ucapkanlah salam sejahtera dengan penghormatan yang sepenuhnya.”
Ya! Azizu, Ya! Qohhar,
Ya Allah, Engkaulah Tuhan yang Maha berkuasa, kami bersyukur kehadrat-Mu  Ya Allah, yang telah mengurniakan kami  Rahmat dan  Nikmat, sehingga kami dapat meneruskan usaha ke arah memperkukuhkan negara  kami   Malaysia,  khususnya negeri Melaka, sebagai negeri yang maju dan sejahtera. Justeru kami pohon kehadrat-Mu ya Allah, tetapkanlah iman kami, tingkatkanlah amal kami, kukuhkanlah perpaduan kami, murahkanlah rezeki kami, kayakanlah kami dengan ilmu yang bermanfaat, suburkanlah  jiwa kami dengan budi pekerti yang mulia, kembalikanlah kami ke jalan yang Engkau redhai, lindungilah kami daripada ujian -Mu yang berat seperti kemarau panjang, banjir besar, wabak penyakit, persengketaan, kemiskinan dan lain -lain, supaya dengan demikian, negeri kami akan sentiasa bertambah makmur dan berkat.





Komentar

  1. Abdur Rahman
    8a
    Absen 09

    BalasHapus
    Balasan
    1. 8 A
      22
      M. Hafidz Afriza


      Matahari, bumi, dan bulan adalah ciptaan Allah. Masing-masing beredar pada garis edarnya, tunduk kepada suatu aturan tertentu, dengan qadar (hitungan waktu) yang pasti dan tepat, sehingga dengan memperhatikan pergerakan benda-benda langit tersebut manusia bisa menghitung bilangan waktu dan menentukan arah, baik di bumi maupun di langit.

      Pada saat-saat tertentu ketiganya berada dalam posisi yang sedemikian rupa, sehingga terletak dalam satu garis lurus, lalu terjadi satu peristiwa yang disebut gerhana. Bila bumi terletak di antara matahari dan bulan, maka akan terjadi gerhana bulan. Sedangkan apabila bulan terletak di antara matahari dan bumi, maka akan terjadi gerhana matahari.

      Gerhana, baik matahari maupun bulan, bukan semata-mata peristiwa alam yang terjadi dengan sendirinya, melainkan merupakan ketetapan dan kekuasaan Allah yang tidak dapat dirubah oleh makhluknya.

      Hapus
    2. 8 A
      05
      Arya Mahatma Ahmad


      Matahari, bumi, dan bulan adalah ciptaan Allah. Masing-masing beredar pada garis edarnya, tunduk kepada suatu aturan tertentu, dengan qadar (hitungan waktu) yang pasti dan tepat, sehingga dengan memperhatikan pergerakan benda-benda langit tersebut manusia bisa menghitung bilangan waktu dan menentukan arah, baik di bumi maupun di langit.

      Pada saat-saat tertentu ketiganya berada dalam posisi yang sedemikian rupa, sehingga terletak dalam satu garis lurus, lalu terjadi satu peristiwa yang disebut gerhana. Bila bumi terletak di antara matahari dan bulan, maka akan terjadi gerhana bulan. Sedangkan apabila bulan terletak di antara matahari dan bumi, maka akan terjadi gerhana matahari.

      Gerhana, baik matahari maupun bulan, bukan semata-mata peristiwa alam yang terjadi dengan sendirinya, melainkan merupakan ketetapan dan kekuasaan Allah yang tidak dapat dirubah oleh makhluknya.

      Hapus
  2. Nama:m.akmal Kautsar kelas:8A no abs:13
    Pergerakan matahari dan bulan yang teratur dan tetap juga dapat digunakan oleh manusia untuk dijadikan kalendar tahunan samada berdasarkan pergerakan matahari bagi kalendar Miladi dan mengikut peredaran bulan bagi taqwim Hijri. Oleh itu setiap kejadian yang berlaku termasuk gerhana bulan pada malam ini adalah untuk mengetuk hati kita agar
    bersyukur dan mengingati Allah sepanjang masa dan tempat. Kita sentiasa diminta agar berfikir tentang kejadian alam ciptaan Allah dalam mengenali sifat-sifat Allah dan juga mengakui diri kita sebagai hamba yang serba lemah. atas arahan dan perintah Allah. Walau bagaimana hebat dan kuat pun sesuatu makhluk ciptaan Allah itu, tetap mempunyai kelemahan, di mana segala kehebatan dan kekuatan yang tidak akan berkurangan walau sedikit pun hanyalah milik Allah.
    Muslimin dan Muslimat yang dirahmati Allah,
    Dengan adanya gerhana ini, maka hendaklah dijadikan pelajaran bagi kita, bahawa kita yang kini dalam keadaan sihat wal'afiat, tidak mustahil pada waktu -waktu tertentu juga akan ditimpa musibah, maka kita manfaatkanlah waktu umur kita sebaik-baiknya, untuk beribadah kepada Allah Subhanahu Wata'ala dan berusaha mencari bekal sebagai persiapan di saat kita menemui Allah kelak.Muslimin dan Muslimat yang dirahmati Allah,
    Dengan adanya gerhana ini, maka hendaklah dijadikan pelajaran bagi kita, bahawa kita yang kini dalam keadaan sihat wal'afiat, tidak mustahil pada waktu -waktu tertentu juga akan ditimpa musibah, maka kita manfaatkanlah waktu umur kita sebaik-baiknya, untuk beribadah kepada Allah Subhanahu Wata'ala dan berusaha mencari bekal sebagai persiapan di saat kita menemui Allah kelak. Muslimin dan Muslimat yang dirahmati Allah,
    Dengan adanya gerhana ini, maka hendaklah dijadikan pelajaran bagi kita, bahawa kita yang kini dalam keadaan sihat wal'afiat, tidak mustahil pada waktu -waktu tertentu juga akan ditimpa musibah, maka kita manfaatkanlah waktu umur kita sebaik-baiknya, untuk beribadah kepada Allah Subhanahu Wata'ala dan berusaha mencari bekal sebagai persiapan di saat kita menemui Allah kelakMuslimin dan Muslimat yang dirahmati Allah,
    Dengan adanya gerhana ini, maka hendaklah dijadikan pelajaran bagi kita, bahawa kita yang kini dalam keadaan sihat wal'afiat, tidak mustahil pada waktu -waktu tertentu juga akan ditimpa musibah, maka kita manfaatkanlah waktu umur kita sebaik-baiknya, untuk beribadah kepada Allah Subhanahu Wata'ala dan berusaha mencari bekal sebagai persiapan di saat kita menemui Allah kelak.
    Sementara umur yang ada ini, marilah kita gunakan dengan melakukan kebaikan dan kebajikan. Perbanyakkanlah bersedekah, kerana bersedekah dapat menolak bala' dengan menambahkan ganjaran pahala dan keluasan rezeki. Orang yang bersedekah akan mendapat perlindungan Allah daripada api neraka. Sesungguhnya dengan melakukan kebaikan juga dianggap sebagai sedekah, begitu juga menahan diri daripada melakukan kejahatan juga sebagai sedekah.

    BalasHapus
  3. Nama: Ahmad Danu p.
    No : 01
    Kls: 8A
    Kejadian gerhana bulan dan matahari menunjukkan kepada kita bagaimana kedua -dua kejadian ini walau pun hebat tetapi berada atas arahan dan perintah Allah. Walau bagaimana hebat dan kuat pun sesuatu makhluk ciptaan Allah itu, tetap mempunyai kelemahan, di mana segala kehebatan dan kekuatan yang tidak akan berkurangan walau sedikit pun hanyalah milik Allah. Betapa malangnya, sekiranya ada umat manusia yang menjadikan bulan, matahari dan sesuatu selain Allah sebagai tuhan yang disembah akibat terpesona dengan kehebatannya yang tidak seberapa sehingga mereka gagal memahami bahawa adanya kuasa yang lebih hebat yang menciptakan setiap sesuatu yang mereka kagumi selama ini iaitu Allah. Begitu juga lahirnya ramai manusia yang hanya merasa bagaimana hebatnya pergerakan bulan, matahari dan segala cakerawala yang lain di atas landasan orbitnya tanpa berlakunya perlanggaran antara satu sama lain tetapi golongan ini gagal menjejaki tentang adanya Allah yang mengatur segala pergerakan tersebut. Inilah antara kelemahan akal manusia yang terbatas had kemampuannya, di mana tanpa panduan agama maka manusia tidak mampu mengenali Allah Tuhan Maha Pencipta walau pun terlalu kagum dengan alam ciptaan-Nya.
    Muslimin muslimat yang dihormati sekalian,
    Kejadian gerhana Matahari atau Bulan, ianya bukanlah merupakan suatu tanda akan timbul suatu kejadian yang aneh dan mengkhuatirkan sebaliknya ia menunjukkan antara kehebatan dan kekuasaan Allah. Kejadian gerhana juga bukanlan disebabkan oleh kematian atau kelahiran seseorang sebagaimana teguran Rasulullah Sallallahu „Alaihi Wa Sallam terhadap para sahabat yang membuat pelbagai andaian tentang kejadian gerhana Matahari yang berlaku berkebetulan dengan hari kewafatan anakanda Baginda yaitu Ibrahim.Mudah-mudahan kita akan menjadi hamba yang bersyukur, Berjaya di dunia dan juga di akhirat.
    Firman Allah dalam ayat 5 -6 surah Yunus :

    Maksudnya : “Dia lah yang menjadikan matahari bersinar-sinar (terang-benderang) dan bulan bercahaya, dan Dia lah yang menentukan perjalanan tiap -tiap satu itu (berpindah-randah) pada tempat-tempat peredarannya masing-masing) supaya kamu dapat mengetahui bilangan tahun dan kiraan masa. Tidaklah Allah menjadikan semuanya itu melainkan dengan adanya faedah dan gunanya yang sebenar. Allah menjelaskan ayat-ayat-Nya (tanda-tanda kebesaran-Nya) satu persatu bagi kaum yang mahu mengetahui (hikmah sesuatu yang dijadikan-Nya). Sesungguhnya pada pertukaran malam dan siang silih berganti, dan pada segala yang dijadikan oleh Allah di langit dan di bumi, ada tanda -tanda (yang menunjukkan undang-undang dan peraturan Allah) kepada kaum yang mahu bertaqwa.”
    Muslimin dan Muslimat yang dirahmati Allah,
    Dengan adanya gerhana ini, maka hendaklah dijadikan pelajaran bagi kita, bahawa kita yang kini dalam keadaan sihat wal'afiat, tidak mustahil pada waktu -waktu tertentu juga akan ditimpa musibah, maka kita manfaatkanlah waktu umur kita sebaik-baiknya, untuk beribadah kepada Allah Subhanahu Wata'ala dan berusaha mencari bekal sebagai persiapan di saat kita menemui Allah kelak. Hal ini memang telah disabdakan ol eh Rasulullah Sallallahu „Alaihi Wa Sallam.:
    "Rebutlah lima perkara sebelum kedatangan lima perkara yang lain iaitu: Masa hidupmu sebelum datang ajalmu. Masa sihatmu sebelum datang masa sakitmu. Masa lapangmu sebelum datang masa sibukmu. Masa mudamu sebelum datang masa tuamu. Masa kayamu sebelum datang masa fakirmu".(Hadits Riwayat Baihaqi)
    Sementara umur yang ada ini, marilah kita gunakan dengan melakukan kebaikan dan kebajikan. Perbanyakkanlah bersedekah, kerana bersedekah dapat menolak bala' dengan menambahkan ganjaran pahala dan keluasan rezeki. Orang yang bersedekah akan mendapat perlindungan Allah daripada api neraka. Sesungguhnya dengan melakukan kebaikan juga dianggap sebagai sedekah, begitu juga menahan diri daripada melakukan kejahatan juga sebagai sedekah.

    BalasHapus
  4. Nama:M.faril abdillah
    No:23
    Kelas:8a
    Khutbah Pertama



    Kaum Muslimin dan Muslimat yang dikasihi dan dirahmati Allah,
    MARILAH kita sama-sama meningkatkan keimanan dan ketaqwaan kita kepada Allah Subhanahu Wata‟ala dengan sebenar-benar taqwa, yaitu istiqamah dalam mengerjakan segala suruhan dan perintah-Nya serta meninggalkan segala larangan-Nya. Dengan yang demikian, mudah-mudahan kita akan menjadi umat yang terbaik dan unggul serta mendapat keredaan Allah Subhanahu Wata‟ala di dunia dan juga di akhirat.

    Muslimin dan muslimat yang dirahmati Allah,
    Firman Allah dalam surah Yaasiin, ayat 37 – 40:

    Maksudnya :”Dan lagi dalil yang terang untuk mereka (berfikir) ialah malam; Kami hilangkan siang padanya, maka dengan serta-merta mereka berada dalam gelap-gelita; Dan (sebahagian dari dalil yang tersebut ialah) matahari; ia kelihatan beredar ke tempat yang ditetapkan baginya; itu adalah takdir Tuhan yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengetahui; Dan bulan pula Kami takdirkan dia beredar melalui beberapa peringkat, sehingga di akhir peredarannya kelihatan kembalinya pula ke peringkat awalnya – (berbentuk melengkung) seperti tandan yang kering. (Dengan ketentuan yang demikian), matahari tidak mudah baginya mengejar bulan, dan malam pula tidak dapat mendahului siang; kerana tiap -tiap satunya beredar terapung-apung di tempat edarannya masing-masing”.
    Kita baru sahaja menyaksikan kejadian gerhana bulan pada 16 Jun 2011 yang lalu dan pada malam ini pula, kita sama-sama dapat saksikan kejadian gerhana bulan sekali lagi. Gerhana kali ini akan dapat dilihat di seluruh Malaysia serta Negara-negara di Asia, Australia, sebahagian timur Afrika dan sebahagian Amerika Utara sahaja.
    Hadirin dan Hadirat yang berbahagia,
    Pada kejadian gerhana bulan yang lepas, mungkin kebanyakan masyarakat tidak berkesempatan untuk menyaksikan peristiwa yang jarang-jarang berlaku ini , kerana hanya berlaku selepas tengah malam. Namun pada kali ini, Al-Hamdulillah, insyaAllah jika cuaca dalam keadaan yang cerah dan baik, kita akan dapat mencerap atau melihat kejadian gerhana bulan dengan jelas, kerana pada kali ini ianya berlaku diawal malam dan tidak perlu berjaga malam untuk menyaksikan salah satu daripada tanda-tanda kebesaran dan kehebatan Allah Subhanahu Wata‟ala Yang Maha Mentadbir Alam Semesta ini. Hadirin Hadirat yang dikasihi dan dirahmati Allah Sekelian,
    Saya berpesan kepada diri saya dan muslimin muslimat sekelian, agar sama-sama kita bertaqwa kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa iaitu dengan melaksanakan segala perintah dan suruhan-Nya serta meninggalkan segala larangan dan tegahan-Nya. Mudah-mudahan kita akan menjadi hamba yang bersyukur, Berjaya di dunia dan juga di akhirat.
    Firman Allah dalam ayat 5 -6 surah Yunus :

    Maksudnya : “Dia lah yang menjadikan matahari bersinar-sinar (terang-benderang) dan bulan bercahaya, dan Dia lah yang menentukan perjalanan tiap -tiap satu itu (berpindah-randah) pada tempat-tempat peredarannya masing-masing) supaya kamu dapat mengetahui bilangan tahun dan kiraan masa. Tidaklah Allah menjadikan semuanya itu melainkan dengan adanya faedah dan gunanya yang sebenar. Allah menjelaskan ayat-ayat-Nya (tanda-tanda kebesaran-Nya) satu persatu bagi kaum yang mahu mengetahui (hikmah sesuatu yang dijadikan-Nya). Sesungguhnya pada pertukaran malam dan siang silih berganti, dan pada segala yang dijadikan oleh Allah di langit dan di bumi, ada tanda -tanda (yang menunjukkan undang-undang dan peraturan Allah) kepada kaum yang mahu bertaqwa.”
    Muslimin dan Muslimat yang dirahmati Allah,

    BalasHapus
  5. Kelas:8A
    No:15
    Nama: Moh Fawwas Daraini
    Diantara tanda-tanda kebesaran Allah SWT yang diperlihatkan kepada kita adalah terjadinya gerhana bulan yang kita saksikan saat ini kejadian itu membuktikan kebesaran dan kehebatan Allah Yang Maha Mentadbir alam semesta ini.
    Kejadian ini juga mengajak kita untuk menambahkan lagi keimanan tentang kehebatan dan kekuasaan Allah.
    Peredaran bulan dan matahari yang teratur setiap hari secara silih berganti semuanya atas kehendaknya.semua itu mempunyai hikmah dan tujuan sendiri yaitu memperbolehkan manusia untuk bekerja dan berusaha mencari Rizqi di siang hari dan memerintahkan untuk istirahat di malam hari dan bermunajat.
    Oleh karena itu setiap kejadian yang berlaku di alam ini termasuk gerhana bulan ini mengetuk hati kita untuk bersyukur dan mengingat Allah sepanjang waktu dan berfikir tentang kejadian alam dalam mengenali sifat sifat Allah dan mengakui diri kita sebagai hamba yang lemah.
    Hendaknya kita banyak berdoa berzikir dengan melaksanakan perintahnya dan menjauhi larangannya serta bertaubat sebelum datangnya balak.
    Taubat di lakukan dengan beberapa cara
    1. Berhenti tidak melakukan maksiat dan dosa
    2. Menyesali perbuatannya
    3. Niat dengan sungguh sungguh tidak mengulang perbuatan dosa
    4. Menyelesaikan urusan dengan orang orang yang berhak atau orang orang yang dianiaya.

    BalasHapus
  6. Khutba gerhana ialah terjadinya gerhana bulan

    BalasHapus
  7. Ahmad firman nur wahyu
    Kls:8a
    Absen:02
    Kejadian gerhana bulan dan matahari menunjukkan kepada kita bagaimana kedua -dua kejadian ini walau pun hebat tetapi berada atas arahan dan perintah Allah. Walau bagaimana hebat dan kuat pun sesuatu makhluk ciptaan Allah itu, tetap mempunyai kelemahan, di mana segala kehebatan dan kekuatan yang tidak akan berkurangan walau sedikit pun hanyalah milik Allah. Betapa malangnya, sekiranya ada umat manusia yang menjadikan bulan, matahari dan sesuatu selain Allah sebagai tuhan yang disembah akibat terpesona dengan kehebatannya yang tidak seberapa sehingga mereka gagal memahami bahawa adanya kuasa yang lebih hebat yang menciptakan setiap sesuatu yang mereka kagumi selama ini iaitu Allah. Begitu juga lahirnya ramai manusia yang hanya merasa bagaimana hebatnya pergerakan bulan, matahari dan segala cakerawala yang lain di atas landasan orbitnya tanpa berlakunya perlanggaran antara satu sama lain tetapi golongan ini gagal menjejaki tentang adanya Allah yang mengatur segala pergerakan tersebut. Inilah antara kelemahan akal manusia yang terbatas had kemampuannya, di mana tanpa panduan agama maka manusia tidak mampu mengenali Allah Tuhan Maha Pencipta walau pun terlalu kagum dengan alam ciptaan-Nya.

    BalasHapus
  8. Nama :Syahrul Rama dhani
    No absen:29
    Kls: 8a
    Kejadian gerhana bulan dan matahari menunjukkan kepada kita bagaimana kedua -dua kejadian ini walau pun hebat tetapi berada atas arahan dan perintah Allah. Walau bagaimana hebat dan kuat pun sesuatu makhluk ciptaan Allah itu, tetap mempunyai kelemahan, di mana segala kehebatan dan kekuatan yang tidak akan berkurangan walau sedikit pun hanyalah milik Allah. Betapa malangnya, sekiranya ada umat manusia yang menjadikan bulan, matahari dan sesuatu selain Allah sebagai tuhan yang disembah akibat terpesona dengan kehebatannya yang tidak seberapa sehingga mereka gagal memahami bahawa adanya kuasa yang lebih hebat yang menciptakan setiap sesuatu yang mereka kagumi selama ini iaitu Allah. Begitu juga lahirnya ramai manusia yang hanya merasa bagaimana hebatnya pergerakan bulan, matahari dan segala cakerawala yang lain di atas landasan orbitnya tanpa berlakunya perlanggaran antara satu sama lain tetapi golongan ini gagal menjejaki tentang adanya Allah yang mengatur segala pergerakan tersebut. Inilah antara kelemahan akal manusia yang terbatas had kemampuannya, di mana tanpa panduan agama maka manusia tidak mampu mengenali Allah Tuhan Maha Pencipta walau pun terlalu kagum dengan alam ciptaan-Nya.
    Muslimin muslimat yang dihormati sekalian,
    Kejadian gerhana Matahari atau Bulan, ianya bukanlah merupakan suatu tanda akan timbul suatu kejadian yang aneh dan mengkhuatirkan sebaliknya ia menunjukkan antara kehebatan dan kekuasaan Allah. Kejadian gerhana juga bukanlan disebabkan oleh kematian atau kelahiran seseorang sebagaimana teguran Rasulullah Sallallahu „Alaihi Wa Sallam terhadap para sahabat yang membuat pelbagai andaian tentang kejadian gerhana Matahari yang berlaku berkebetulan dengan hari kewafatan anakanda Baginda yaitu Ibrahim.Mudah-mudahan kita akan menjadi hamba yang bersyukur, Berjaya di dunia dan juga di akhirat.
    Firman Allah dalam ayat 5 -6 surah Yunus :

    Maksudnya : “Dia lah yang menjadikan matahari bersinar-sinar (terang-benderang) dan bulan bercahaya, dan Dia lah yang menentukan perjalanan tiap -tiap satu itu (berpindah-randah) pada tempat-tempat peredarannya masing-masing) supaya kamu dapat mengetahui bilangan tahun dan kiraan masa. Tidaklah Allah menjadikan semuanya itu melainkan dengan adanya faedah dan gunanya yang sebenar. Allah menjelaskan ayat-ayat-Nya (tanda-tanda kebesaran-Nya) satu persatu bagi kaum yang mahu mengetahui (hikmah sesuatu yang dijadikan-Nya). Sesungguhnya pada pertukaran malam dan siang silih berganti, dan pada segala yang dijadikan oleh Allah di langit dan di bumi, ada tanda -tanda (yang menunjukkan undang-undang dan peraturan Allah) kepada kaum yang mahu bertaqwa.”
    Muslimin dan Muslimat yang dirahmati Allah,
    Dengan adanya gerhana ini, maka hendaklah dijadikan pelajaran bagi kita, bahawa kita yang kini dalam keadaan sihat wal'afiat, tidak mustahil pada waktu -waktu tertentu juga akan ditimpa musibah, maka kita manfaatkanlah waktu umur kita sebaik-baiknya, untuk beribadah kepada Allah Subhanahu Wata'ala dan berusaha mencari bekal sebagai persiapan di saat kita menemui Allah kelak. Hal ini memang telah disabdakan ol eh Rasulullah Sallallahu „Alaihi Wa Sallam.:
    "Rebutlah lima perkara sebelum kedatangan lima perkara yang lain iaitu: Masa hidupmu sebelum datang ajalmu. Masa sihatmu sebelum datang masa sakitmu. Masa lapangmu sebelum datang masa sibukmu. Masa mudamu sebelum datang masa tuamu. Masa kayamu sebelum datang masa fakirmu".(Hadits Riwayat Baihaqi)
    Sementara umur yang ada ini, marilah kita gunakan dengan melakukan kebaikan dan kebajikan. Perbanyakkanlah bersedekah, kerana bersedekah dapat menolak bala' dengan menambahkan ganjaran pahala dan keluasan rezeki. Orang yang bersedekah akan mendapat perlindungan Allah daripada api neraka. Sesungguhnya dengan melakukan kebaikan juga dianggap sebagai sedekah, begitu juga menahan diri daripada melakukan kejahatan juga sebagai sedekah.

    BalasHapus
  9. nama:m.masrur.a
    kelas:8A
    nomer absen:23
    Kaum Muslimin dan Muslimat yang dikasihi dan dirahmati Allah,
    MARILAH kita sama-sama meningkatkan keimanan dan ketaqwaan kita kepada Allah Subhanahu Wata‟ala dengan sebenar-benar taqwa, yaitu istiqamah dalam mengerjakan segala suruhan dan perintah-Nya serta meninggalkan segala larangan-Nya. Dengan yang demikian, mudah-mudahan kita akan menjadi umat yang terbaik dan unggul serta mendapat keredaan Allah Subhanahu Wata‟ala di dunia dan juga di akhirat.

    Muslimin dan muslimat yang dirahmati Allah,
    Firman Allah dalam surah Yaasiin, ayat 37 – 40:

    Maksudnya :”Dan lagi dalil yang terang untuk mereka (berfikir) ialah malam; Kami hilangkan siang padanya, maka dengan serta-merta mereka berada dalam gelap-gelita; Dan (sebahagian dari dalil yang tersebut ialah) matahari; ia kelihatan beredar ke tempat yang ditetapkan baginya; itu adalah takdir Tuhan yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengetahui; Dan bulan pula Kami takdirkan dia beredar melalui beberapa peringkat, sehingga di akhir peredarannya kelihatan kembalinya pula ke peringkat awalnya – (berbentuk melengkung) seperti tandan yang kering. (Dengan ketentuan yang demikian), matahari tidak mudah baginya mengejar bulan, dan malam pula tidak dapat mendahului siang; kerana tiap -tiap satunya beredar terapung-apung di tempat edarannya masing-masing”.
    Kita baru sahaja menyaksikan kejadian gerhana bulan pada 16 Jun 2011 yang lalu dan pada malam ini pula, kita sama-sama dapat saksikan kejadian gerhana bulan sekali lagi. Gerhana kali ini akan dapat dilihat di seluruh Malaysia serta Negara-negara di Asia, Australia, sebahagian timur Afrika dan sebahagian Amerika Utara sahaja.
    Hadirin dan Hadirat yang berbahagia,
    Pada kejadian gerhana bulan yang lepas, mungkin kebanyakan masyarakat tidak berkesempatan untuk menyaksikan peristiwa yang jarang-jarang berlaku ini , kerana hanya berlaku selepas tengah malam. Namun pada kali ini, Al-Hamdulillah, insyaAllah jika cuaca dalam keadaan yang cerah dan baik, kita akan dapat mencerap atau melihat kejadian gerhana bulan dengan jelas, kerana pada kali ini ianya berlaku diawal malam dan tidak perlu berjaga malam untuk menyaksikan salah satu daripada tanda-tanda kebesaran dan kehebatan Allah Subhanahu Wata‟ala Yang Maha Mentadbir Alam Semesta ini. Kejadian ini juga mengajak kita untuk menambahkan lagi keimanan tentang kehebatan dan kekuasaan Allah Subhanahu Wata‟ala sebagai Pentadbir seluruh alam, segala peredaran cakerawala, bumi, bulan, matahari dan seumpamanya. Peredaran bulan dan matahari yang teratur setiap hari secara silih berganti; matahari beredar di waktu siang, manakala bulan beredar di waktu malam adalah atas Kudrat dan Iradat Allah Subhanahu W ata‟ala jua. Ia mempunyai hikmah dan tujuan tersendiri antaranya bagi tujuan membolehkan manusia untuk bekerja pada siang hari dengan mudah dan pada malam hari pula dapat berehat dan bermunajat kepada Allah dengan tenang. Pergerakan matahari dan bulan yang teratur dan tetap juga dapat digunakan oleh manusia untuk dijadikan kalendar tahunan samada berdasarkan pergerakan matahari bagi kalendar Miladi dan mengikut peredaran bulan bagi taqwim Hijri. Oleh itu setiap kejadian yang berlaku termasuk gerhana bulan pada malam ini adalah untuk mengetuk hati kita agar
    bersyukur dan mengingati Allah sepanjang masa dan tempat.

    BalasHapus
  10. Nama:M.shohibul hazmi fitroni
    Kelas:8A
    No.Absen:10
    Kita baru sahaja menyaksikan kejadian gerhana bulan pada 16 Jun 2011 yang lalu dan pada malam ini pula, kita sama-sama dapat saksikan kejadian gerhana bulan sekali lagi. Gerhana kali ini akan dapat dilihat di seluruh Malaysia serta Negara-negara di Asia, Australia, sebahagian timur Afrika dan sebahagian Amerika Utara sahaja.
    Hadirin dan Hadirat yang berbahagia,
    Pada kejadian gerhana bulan yang lepas, mungkin kebanyakan masyarakat tidak berkesempatan untuk menyaksikan peristiwa yang jarang-jarang berlaku ini , kerana hanya berlaku selepas tengah malam. Namun pada kali ini, Al-Hamdulillah, insyaAllah jika cuaca dalam keadaan yang cerah dan baik, kita akan dapat mencerap atau melihat kejadian gerhana bulan dengan jelas, kerana pada kali ini ianya berlaku diawal malam dan tidak perlu berjaga malam untuk menyaksikan salah satu daripada tanda-tanda kebesaran dan kehebatan Allah Subhanahu Wata‟ala Yang Maha Mentadbir Alam Semesta ini. Kejadian ini juga mengajak kita untuk menambahkan lagi keimanan tentang kehebatan dan kekuasaan Allah Subhanahu Wata‟ala sebagai Pentadbir seluruh alam, segala peredaran cakerawala, bumi, bulan, matahari dan seumpamanya. Peredaran bulan dan matahari yang teratur setiap hari secara silih berganti; matahari beredar di waktu siang, manakala bulan beredar di waktu malam adalah atas Kudrat dan Iradat Allah Subhanahu W ata‟ala jua. Ia mempunyai hikmah dan tujuan tersendiri antaranya bagi tujuan membolehkan manusia untuk bekerja pada siang hari dengan mudah dan pada malam hari pula dapat berehat dan bermunajat kepada Allah dengan tenang. Pergerakan matahari dan bulan yang teratur dan tetap juga dapat digunakan oleh manusia untuk dijadikan kalendar tahunan samada berdasarkan pergerakan matahari bagi kalendar Miladi dan mengikut peredaran bulan bagi taqwim Hijri. Oleh itu setiap kejadian yang berlaku termasuk gerhana bulan pada malam ini adalah untuk mengetuk hati kita agar
    bersyukur dan mengingati Allah sepanjang masa dan tempat. Kita sentiasa diminta agar berfikir tentang kejadian alam ciptaan Allah dalam mengenali sifat-sifat Allah dan juga mengakui diri kita sebagai hamba yang serba lemah.
    Muslimin , muslimat yang dirahmati Allah,
    Firman Allah Subhanahu Wata‟ala dalam Surah Ibrahim ayat 33:

    Maksudnya: “Dan Dia juga yang menjadikan matahari dan bulan senantiasa beredar untuk kepentingan kemudahan kamu dan yang menjadikan malam dan siang bagi faedah hidup kamu.”
    Kejadian gerhana bulan dan matahari menunjukkan kepada kita bagaimana kedua -dua kejadian ini walau pun hebat tetapi berada atas arahan dan perintah Allah. Walau bagaimana hebat dan kuat pun sesuatu makhluk ciptaan Allah itu, tetap mempunyai kelemahan, di mana segala kehebatan dan kekuatan yang tidak akan berkurangan walau sedikit pun hanyalah milik Allah. Betapa malangnya, sekiranya ada umat manusia yang menjadikan bulan, matahari dan sesuatu selain Allah sebagai tuhan yang disembah akibat terpesona dengan kehebatannya yang tidak seberapa sehingga mereka gagal memahami bahawa adanya kuasa yang lebih hebat yang menciptakan setiap sesuatu yang mereka kagumi selama ini iaitu Allah. Begitu juga lahirnya ramai manusia yang hanya merasa bagaimana hebatnya pergerakan bulan, matahari dan segala cakerawala yang lain di atas landasan orbitnya tanpa berlakunya perlanggaran antara satu sama lain tetapi golongan ini gagal menjejaki tentang adanya Allah yang mengatur segala pergerakan tersebut. Inilah antara kelemahan akal manusia yang terbatas had kemampuannya, di mana tanpa panduan agama maka manusia tidak mampu mengenali Allah Tuhan Maha Pencipta walau pun terlalu kagum dengan alam ciptaan-Nya.

    BalasHapus
  11. Nama : Andika Ari S
    No : 03
    Kelas : 8a

    * Khutbah pertama

    Kaum muslimin dan muslimat yg dikasihi dan dirahmati Allah , Marilah kita sama sama meningkatkan keimanan dan ketaqwaan kepada Allah Swt .
    Kita baru saja menyaksikan kejadian gerhana bulan pada 16 juni 2011 yang lalu pada malam ini pula , kita sama sama dapat saksikan kejadian gerhana bulan sekali lagi . Gerhana kali ini akan dapat dilihat di seluruh malysia dan negara di Asia , Australia , Afrika , Amerika utara . Namun pada kali ini alhamdulillah , insyaallah jika cuaca dalam keadaan yang cerah dan baik , kita akan dapat mencerap atau melihat kejadian gerhana bulan dengan jelas . Peredaran bulan dan matahari yang teratur setiap hari secara silih berganti .
    Terdapat tiga syarat yang digariskan oleh ulamak bagi orang yang mau bertaubat kepada Allah SWT yaitu :
    1. Berhenti daripada melakukan maksiat yang membawa kesalahan dosa .
    2. Menyesal diatas perbuatan yang dilakukan
    3. Niat berazam bersungguh sungguh tidak akan mengulangi dos tersebut .

    * Khutbah kedua
    Hadirin hadirat yang dikasihi dan dirahmati Allah sekalian , sayaa berpesan kepada diri saya dan muslimin muslimat sekalian agar sama sama kita bertaqwa kepada Allah . Sementara umur yang ada ini marilah kita gunakan dengan melakukan kebaikan dan kebijikan . Perbanyaklah bersedekah karena bersedekah dapat menolak bala' dengan menambahkan ganjaran pahala dan keluasan rezeki . Orang yang bersedekah akan mendapatkan perlindungan Allah .
    Ya allah engkaulah tuhan yang maha berkuasa , kami bersyukur kehadiratmu ya allah , yang telah megurniakan kamu rahmat dan nikmat . Kembalikan kami ke jalan yang engkau ridhai , lindungilah kamu daripada ujianmu yang berat seperti kemarau yang panjang , banjir besar , wabak penyakit , persengketaan , kemiskinan , supaya dengan demikian negri kami akan senantiasa bertmbah makmur dan berkat .

    BalasHapus
  12. Nama : Andika Ari S
    No : 03
    Kelas : 8a

    * Khutbah pertama

    Kaum muslimin dan muslimat yg dikasihi dan dirahmati Allah , Marilah kita sama sama meningkatkan keimanan dan ketaqwaan kepada Allah Swt .
    Kita baru saja menyaksikan kejadian gerhana bulan pada 16 juni 2011 yang lalu pada malam ini pula , kita sama sama dapat saksikan kejadian gerhana bulan sekali lagi . Gerhana kali ini akan dapat dilihat di seluruh malysia dan negara di Asia , Australia , Afrika , Amerika utara . Namun pada kali ini alhamdulillah , insyaallah jika cuaca dalam keadaan yang cerah dan baik , kita akan dapat mencerap atau melihat kejadian gerhana bulan dengan jelas . Peredaran bulan dan matahari yang teratur setiap hari secara silih berganti .
    Terdapat tiga syarat yang digariskan oleh ulamak bagi orang yang mau bertaubat kepada Allah SWT yaitu :
    1. Berhenti daripada melakukan maksiat yang membawa kesalahan dosa .
    2. Menyesal diatas perbuatan yang dilakukan
    3. Niat berazam bersungguh sungguh tidak akan mengulangi dos tersebut .

    * Khutbah kedua
    Hadirin hadirat yang dikasihi dan dirahmati Allah sekalian , sayaa berpesan kepada diri saya dan muslimin muslimat sekalian agar sama sama kita bertaqwa kepada Allah . Sementara umur yang ada ini marilah kita gunakan dengan melakukan kebaikan dan kebijikan . Perbanyaklah bersedekah karena bersedekah dapat menolak bala' dengan menambahkan ganjaran pahala dan keluasan rezeki . Orang yang bersedekah akan mendapatkan perlindungan Allah .
    Ya allah engkaulah tuhan yang maha berkuasa , kami bersyukur kehadiratmu ya allah , yang telah megurniakan kamu rahmat dan nikmat . Kembalikan kami ke jalan yang engkau ridhai , lindungilah kamu daripada ujianmu yang berat seperti kemarau yang panjang , banjir besar , wabak penyakit , persengketaan , kemiskinan , supaya dengan demikian negri kami akan senantiasa bertmbah makmur dan berkat .

    BalasHapus
  13. Nama :M.Rizqi Afkhori
    Kelas :8A
    No. Absen:17

    Matahari, bumi, dan bulan adalah ciptaan Allah. Masing-masing beredar pada garis edarnya, tunduk kepada suatu aturan tertentu, dengan qadar (hitungan waktu) yang pasti dan tepat, sehingga dengan memperhatikan pergerakan benda-benda langit tersebut manusia bisa menghitung bilangan waktu dan menentukan arah, baik di bumi maupun di langit.

    Pada saat-saat tertentu ketiganya berada dalam posisi yang sedemikian rupa, sehingga terletak dalam satu garis lurus, lalu terjadi satu peristiwa yang disebut gerhana. Bila bumi terletak di antara matahari dan bulan, maka akan terjadi gerhana bulan. Sedangkan apabila bulan terletak di antara matahari dan bumi, maka akan terjadi gerhana matahari.

    Gerhana, baik matahari maupun bulan, bukan semata-mata peristiwa alam yang terjadi dengan sendirinya, melainkan merupakan ketetapan dan kekuasaan Allah yang tidak dapat dirubah oleh makhluknya.

    BalasHapus
  14. Kita baru sahaja menyaksikan kejadian gerhana bulan pada 16 Jun 2011 yang lalu dan pada malam ini pula, kita sama-sama dapat saksikan kejadian gerhana bulan sekali lagi. Gerhana kali ini akan dapat dilihat di seluruh Malaysia serta Negara-negara di Asia, Australia, sebahagian timur Afrika dan sebahagian Amerika Utara sahaja.
    Hadirin dan Hadirat yang berbahagia,
    Pada kejadian gerhana bulan yang lepas, mungkin kebanyakan masyarakat tidak berkesempatan untuk menyaksikan peristiwa yang jarang-jarang berlaku ini , kerana hanya berlaku selepas tengah malam. Namun pada kali ini, Al-Hamdulillah, insyaAllah jika cuaca dalam keadaan yang cerah dan baik, kita akan dapat mencerap atau melihat kejadian gerhana bulan dengan jelas, kerana pada kali ini ianya berlaku diawal malam dan tidak perlu berjaga malam untuk menyaksikan salah satu daripada tanda-tanda kebesaran dan kehebatan Allah Subhanahu Wata‟ala Yang Maha Mentadbir Alam Semesta ini. Kejadian ini juga mengajak kita untuk menambahkan lagi keimanan tentang kehebatan dan kekuasaan Allah Subhanahu Wata‟ala sebagai Pentadbir seluruh alam, segala peredaran cakerawala, bumi, bulan, matahari dan seumpamanya. Peredaran bulan dan matahari yang teratur setiap hari secara silih berganti; matahari beredar di waktu siang, manakala bulan beredar di waktu malam adalah atas Kudrat dan Iradat Allah Subhanahu W ata‟ala jua. Ia mempunyai hikmah dan tujuan tersendiri antaranya bagi tujuan membolehkan manusia untuk bekerja pada siang hari dengan mudah dan pada malam hari pula dapat berehat dan bermunajat kepada Allah dengan tenang. Pergerakan matahari dan bulan yang teratur dan tetap juga dapat digunakan oleh manusia untuk dijadikan kalendar tahunan samada berdasarkan pergerakan matahari bagi kalendar Miladi dan mengikut peredaran bulan bagi taqwim Hijri. Oleh itu setiap kejadian yang berlaku termasuk gerhana bulan pada malam ini adalah untuk mengetuk hati kita agar
    bersyukur dan mengingati Allah sepanjang masa dan tempat. Kita sentiasa diminta agar berfikir tentang kejadian alam ciptaan Allah dalam mengenali sifat-sifat Allah dan juga mengakui diri kita sebagai hamba yang serba lemah.
    Kejadian gerhana bulan dan matahari menunjukkan kepada kita bagaimana kedua -dua kejadian ini walau pun hebat tetapi berada atas arahan dan perintah Allah. Walau bagaimana hebat dan kuat pun sesuatu makhluk ciptaan Allah itu, tetap mempunyai kelemahan, di mana segala kehebatan dan kekuatan yang tidak akan berkurangan walau sedikit pun hanyalah milik Allah.
    8a12 M. Tito al abiyat

    BalasHapus
  15. Nama: Endineza farrellabi huwaidin
    Kls:8a
    No:06



    Pertama



    Kaum Muslimin dan Muslimat yang dikasihi dan dirahmati Allah,
    MARILAH kita sama-sama meningkatkan keimanan dan ketaqwaan kita kepada Allah Subhanahu Wata‟ala dengan sebenar-benar taqwa, yaitu istiqamah dalam mengerjakan segala suruhan dan perintah-Nya serta meninggalkan segala larangan-Nya. Dengan yang demikian, mudah-mudahan kita akan menjadi umat yang terbaik dan unggul serta mendapat keredaan Allah Subhanahu Wata‟ala di dunia dan juga di akhirat.

    Muslimin dan muslimat yang dirahmati Allah,
    Firman Allah dalam surah Yaasiin, ayat 37 – 40:

    Maksudnya :”Dan lagi dalil yang terang untuk mereka (berfikir) ialah malam; Kami hilangkan siang padanya, maka dengan serta-merta mereka berada dalam gelap-gelita; Dan (sebahagian dari dalil yang tersebut ialah) matahari; ia kelihatan beredar ke tempat yang ditetapkan baginya; itu adalah takdir Tuhan yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengetahui; Dan bulan pula Kami takdirkan dia beredar melalui beberapa peringkat, sehingga di akhir peredarannya kelihatan kembalinya pula ke peringkat awalnya – (berbentuk melengkung) seperti tandan yang kering. (Dengan ketentuan yang demikian), matahari tidak mudah baginya mengejar bulan, dan malam pula tidak dapat mendahului siang; kerana tiap -tiap satunya beredar terapung-apung di tempat edarannya masing-masing”.


    Kita baru sahaja menyaksikan kejadian gerhana bulan pada 16 Jun 2011 yang lalu dan pada malam ini pula, kita sama-sama dapat saksikan kejadian gerhana bulan sekali lagi. Gerhana kali ini akan dapat dilihat di seluruh Malaysia serta Negara-negara di Asia, Australia, sebahagian timur Afrika dan sebahagian Amerika Utara sahaja.



    Khutbah Kedua


    Hadirin Hadirat yang dikasihi dan dirahmati Allah Sekelian,
    Saya berpesan kepada diri saya dan muslimin muslimat sekelian, agar sama-sama kita bertaqwa kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa iaitu dengan melaksanakan segala perintah dan suruhan-Nya serta meninggalkan segala larangan dan tegahan-Nya. Mudah-mudahan kita akan menjadi hamba yang bersyukur, Berjaya di dunia dan juga di akhirat.
    Firman Allah dalam ayat 5 -6 surah Yunus :

    Maksudnya : “Dia lah yang menjadikan matahari bersinar-sinar (terang-benderang) dan bulan bercahaya, dan Dia lah yang menentukan perjalanan tiap -tiap satu itu (berpindah-randah) pada tempat-tempat peredarannya masing-masing) supaya kamu dapat mengetahui bilangan tahun dan kiraan masa. Tidaklah Allah menjadikan semuanya itu melainkan dengan adanya faedah dan gunanya yang sebenar. Allah menjelaskan ayat-ayat-Nya (tanda-tanda kebesaran-Nya) satu persatu bagi kaum yang mahu mengetahui (hikmah sesuatu yang dijadikan-Nya). Sesungguhnya pada pertukaran malam dan siang silih berganti, dan pada segala yang dijadikan oleh Allah di langit dan di bumi, ada tanda -tanda (yang menunjukkan undang-undang dan peraturan Allah) kepada kaum yang mahu bertaqwa.”

    Muslimin dan Muslimat yang dirahmati Allah,
    Dengan adanya gerhana ini, maka hendaklah dijadikan pelajaran bagi kita, bahawa kita yang kini dalam keadaan sihat wal'afiat, tidak mustahil pada waktu -waktu tertentu juga akan ditimpa musibah, maka kita manfaatkanlah waktu umur kita sebaik-baiknya, untuk beribadah kepada Allah Subhanahu Wata'ala dan berusaha mencari bekal sebagai persiapan di saat kita menemui Allah kelak.

    BalasHapus
  16. nama:Syahrul Rama dhani
    kelas:8A
    nomer absen:30
    Kaum Muslimin dan Muslimat yang dikasihi dan dirahmati Allah,
    MARILAH kita sama-sama meningkatkan keimanan dan ketaqwaan kita kepada Allah Subhanahu Wata‟ala dengan sebenar-benar taqwa, yaitu istiqamah dalam mengerjakan segala suruhan dan perintah-Nya serta meninggalkan segala larangan-Nya. Dengan yang demikian, mudah-mudahan kita akan menjadi umat yang terbaik dan unggul serta mendapat keredaan Allah Subhanahu Wata‟ala di dunia dan juga di akhirat.

    Muslimin dan muslimat yang dirahmati Allah,
    Firman Allah dalam surah Yaasiin, ayat 37 – 40:

    Maksudnya :”Dan lagi dalil yang terang untuk mereka (berfikir) ialah malam; Kami hilangkan siang padanya, maka dengan serta-merta mereka berada dalam gelap-gelita; Dan (sebahagian dari dalil yang tersebut ialah) matahari; ia kelihatan beredar ke tempat yang ditetapkan baginya; itu adalah takdir Tuhan yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengetahui; Dan bulan pula Kami takdirkan dia beredar melalui beberapa peringkat, sehingga di akhir peredarannya kelihatan kembalinya pula ke peringkat awalnya – (berbentuk melengkung) seperti tandan yang kering. (Dengan ketentuan yang demikian), matahari tidak mudah baginya mengejar bulan, dan malam pula tidak dapat mendahului siang; kerana tiap -tiap satunya beredar terapung-apung di tempat edarannya masing-masing”.
    Kita baru sahaja menyaksikan kejadian gerhana bulan pada 16 Jun 2011 yang lalu dan pada malam ini pula, kita sama-sama dapat saksikan kejadian gerhana bulan sekali lagi. Gerhana kali ini akan dapat dilihat di seluruh Malaysia serta Negara-negara di Asia, Australia, sebahagian timur Afrika dan sebahagian Amerika Utara sahaja.
    Hadirin dan Hadirat yang berbahagia,
    Pada kejadian gerhana bulan yang lepas, mungkin kebanyakan masyarakat tidak berkesempatan untuk menyaksikan peristiwa yang jarang-jarang berlaku ini , kerana hanya berlaku selepas tengah malam. Namun pada kali ini, Al-Hamdulillah, insyaAllah jika cuaca dalam keadaan yang cerah dan baik, kita akan dapat mencerap atau melihat kejadian gerhana bulan dengan jelas, kerana pada kali ini ianya berlaku diawal malam dan tidak perlu berjaga malam untuk menyaksikan salah satu daripada tanda-tanda kebesaran dan kehebatan Allah Subhanahu Wata‟ala Yang Maha Mentadbir Alam Semesta ini. Kejadian ini juga mengajak kita untuk menambahkan lagi keimanan tentang kehebatan dan kekuasaan Allah Subhanahu Wata‟ala sebagai Pentadbir seluruh alam, segala peredaran cakerawala, bumi, bulan, matahari dan seumpamanya. Peredaran bulan dan matahari yang teratur setiap hari secara silih berganti; matahari beredar di waktu siang, manakala bulan beredar di waktu malam adalah atas Kudrat dan Iradat Allah Subhanahu W ata‟ala jua. Ia mempunyai hikmah dan tujuan tersendiri antaranya bagi tujuan membolehkan manusia untuk bekerja pada siang hari dengan mudah dan pada malam hari pula dapat berehat dan bermunajat kepada Allah dengan tenang. Pergerakan matahari dan bulan yang teratur dan tetap juga dapat digunakan oleh manusia untuk dijadikan kalendar tahunan samada berdasarkan pergerakan matahari bagi kalendar Miladi dan mengikut peredaran bulan bagi taqwim Hijri. Oleh itu setiap kejadian yang berlaku termasuk gerhana bulan pada malam ini adalah untuk mengetuk hati kita agar
    bersyukur dan mengingati Allah sepanjang masa dan tempat.

    BalasHapus
  17. Nama :rozak firdaus
    Absn:18
    Kelas:8a
    Matahari, bumi, dan bulan adalah ciptaan Allah. Masing-masing beredar pada garis edarnya, tunduk kepada suatu aturan tertentu, dengan qadar (hitungan waktu) yang pasti dan tepat, sehingga dengan memperhatikan pergerakan benda-benda langit tersebut manusia bisa menghitung bilangan waktu dan menentukan arah, baik di bumi maupun di langit.

    Pada saat-saat tertentu ketiganya berada dalam posisi yang sedemikian rupa, sehingga terletak dalam satu garis lurus, lalu terjadi satu peristiwa yang disebut gerhana. Bila bumi terletak di antara matahari dan bulan, maka akan terjadi gerhana bulan. Sedangkan apabila bulan terletak di antara matahari dan bumi, maka akan terjadi gerhana matahari.

    Gerhana, baik matahari maupun bulan, bukan semata-mata peristiwa alam yang terjadi dengan sendirinya, melainkan merupakan ketetapan dan kekuasaan Allah yang tidak dapat dirubah oleh makhluknya.

    BalasHapus
  18. Nama:m rizkih Hidayat
    Kelas:8A
    Kejadian gerhana bulan dan matahari menunjukkan kepada kita bagaimana kedua -dua kejadian ini walau pun hebat tetapi berada atas arahan dan perintah Allah. Walau bagaimana hebat dan kuat pun sesuatu makhluk ciptaan Allah itu, tetap mempunyai kelemahan, di mana segala kehebatan dan kekuatan yang tidak akan berkurangan walau sedikit pun hanyalah milik Allah. Betapa malangnya, sekiranya ada umat manusia yang menjadikan bulan, matahari dan sesuatu selain Allah sebagai tuhan yang disembah akibat terpesona dengan kehebatannya yang tidak seberapa sehingga mereka gagal memahami bahawa adanya kuasa yang lebih hebat yang menciptakan setiap sesuatu yang mereka kagumi selama ini iaitu Allah. Begitu juga lahirnya ramai manusia yang hanya merasa bagaimana hebatnya pergerakan bulan, matahari dan segala cakerawala yang lain di atas landasan orbitnya tanpa berlakunya perlanggaran antara satu sama lain tetapi golongan ini gagal menjejaki tentang adanya Allah yang mengatur segala pergerakan tersebut. Inilah antara kelemahan akal manusia yang terbatas had kemampuannya, di mana tanpa panduan agama maka manusia tidak mampu mengenali Allah Tuhan Maha Pencipta walau pun terlalu kagum dengan alam ciptaan-Nya.

    BalasHapus
  19. Nama: Muhammad wishnu apriliano
    Kelas: 8a
    Absen: 19
    Kita baru sahaja menyaksikan kejadian gerhana bulan pada 16 Jun 2011 yang lalu dan pada malam ini pula, kita sama-sama dapat saksikan kejadian gerhana bulan sekali lagi. Gerhana kali ini akan dapat dilihat di seluruh Malaysia serta Negara-negara di Asia, Australia, sebahagian timur Afrika dan sebahagian Amerika Utara sahaja.

    Pertama



    Kaum Muslimin dan Muslimat yang dikasihi dan dirahmati Allah,
    MARILAH kita sama-sama meningkatkan keimanan dan ketaqwaan kita kepada Allah Subhanahu Wata‟ala dengan sebenar-benar taqwa, yaitu istiqamah dalam mengerjakan segala suruhan dan perintah-Nya serta meninggalkan segala larangan-Nya. Dengan yang demikian, mudah-mudahan kita akan menjadi umat yang terbaik dan unggul serta mendapat keredaan Allah Subhanahu Wata‟ala di dunia dan juga di akhirat.

    Khutbah Kedua


    Hadirin Hadirat yang dikasihi dan dirahmati Allah Sekelian,
    Saya berpesan kepada diri saya dan muslimin muslimat sekelian, agar sama-sama kita bertaqwa kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa iaitu dengan melaksanakan segala perintah dan suruhan-Nya serta meninggalkan segala larangan dan tegahan-Nya. Mudah-mudahan kita akan menjadi hamba yang bersyukur, Berjaya di dunia dan juga di akhirat.
    Firman Allah dalam ayat 5 -6 surah Yunus :

    Maksudnya : “Dia lah yang menjadikan matahari bersinar-sinar (terang-benderang) dan bulan bercahaya, dan Dia lah yang menentukan perjalanan tiap -tiap satu itu (berpindah-randah) pada tempat-tempat peredarannya masing-masing) supaya kamu dapat mengetahui bilangan tahun dan kiraan masa. Tidaklah Allah menjadikan semuanya itu melainkan dengan adanya faedah dan gunanya yang sebenar. Allah menjelaskan ayat-ayat-Nya (tanda-tanda kebesaran-Nya) satu persatu bagi kaum yang mahu mengetahui (hikmah sesuatu yang dijadikan-Nya). Sesungguhnya pada pertukaran malam dan siang silih berganti, dan pada segala yang dijadikan oleh Allah di langit dan di bumi, ada tanda -tanda (yang menunjukkan undang-undang dan peraturan Allah) kepada kaum yang mahu bertaqwa.”

    BalasHapus
  20. Nama:M.Azril fawwaz al masyhuri
    No absen:06
    Kelas:8a
    Kaum Muslimin dan Muslimat yang dikasihi dan dirahmati Allah,
    MARILAH kita sama-sama meningkatkan keimanan dan ketaqwaan kita kepada Allah Subhanahu Wata‟ala dengan sebenar-benar taqwa, yaitu istiqamah dalam mengerjakan segala suruhan dan perintah-Nya serta meninggalkan segala larangan-Nya. Dengan yang demikian, mudah-mudahan kita akan menjadi umat yang terbaik dan unggul serta mendapat keredaan Allah Subhanahu Wata‟ala di dunia dan juga di akhirat.

    Muslimin dan muslimat yang dirahmati Allah,
    Firman Allah dalam surah Yaasiin, ayat 37 – 40:

    Maksudnya :”Dan lagi dalil yang terang untuk mereka (berfikir) ialah malam; Kami hilangkan siang padanya, maka dengan serta-merta mereka berada dalam gelap-gelita; Dan (sebahagian dari dalil yang tersebut ialah) matahari; ia kelihatan beredar ke tempat yang ditetapkan baginya; itu adalah takdir Tuhan yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengetahui; Dan bulan pula Kami takdirkan dia beredar melalui beberapa peringkat, sehingga di akhir peredarannya kelihatan kembalinya pula ke peringkat awalnya – (berbentuk melengkung) seperti tandan yang kering. (Dengan ketentuan yang demikian), matahari tidak mudah baginya mengejar bulan, dan malam pula tidak dapat mendahului siang; kerana tiap -tiap satunya beredar terapung-apung di tempat edarannya masing-masing”.
    Kita baru sahaja menyaksikan kejadian gerhana bulan pada 16 Jun 2011 yang lalu dan pada malam ini pula, kita sama-sama dapat saksikan kejadian gerhana bulan sekali lagi. Gerhana kali ini akan dapat dilihat di seluruh Malaysia serta Negara-negara di Asia, Australia, sebahagian timur Afrika dan sebahagian Amerika Utara sahaja.
    Hadirin dan Hadirat yang berbahagia,
    Pada kejadian gerhana bulan yang lepas, mungkin kebanyakan masyarakat tidak berkesempatan untuk menyaksikan peristiwa yang jarang-jarang berlaku ini , kerana hanya berlaku selepas tengah malam. Namun pada kali ini, Al-Hamdulillah, insyaAllah jika cuaca dalam keadaan yang cerah dan baik, kita akan dapat mencerap atau melihat kejadian gerhana bulan dengan jelas, kerana pada kali ini ianya berlaku diawal malam dan tidak perlu berjaga malam untuk menyaksikan salah satu daripada tanda-tanda kebesaran dan kehebatan Allah Subhanahu Wata‟ala Yang Maha Mentadbir Alam Semesta ini. Kejadian ini juga mengajak kita untuk menambahkan lagi keimanan tentang kehebatan dan kekuasaan Allah Subhanahu Wata‟ala sebagai Pentadbir seluruh alam, segala peredaran cakerawala, bumi, bulan, matahari dan seumpamanya. Peredaran bulan dan matahari yang teratur setiap hari secara silih berganti; matahari beredar di waktu siang, manakala bulan beredar di waktu malam adalah atas Kudrat dan Iradat Allah Subhanahu W ata‟ala jua. Ia mempunyai hikmah dan tujuan tersendiri antaranya bagi tujuan membolehkan manusia untuk bekerja pada siang hari dengan mudah dan pada malam hari pula dapat berehat dan bermunajat kepada Allah dengan tenang. Pergerakan matahari dan bulan yang teratur dan tetap juga dapat digunakan oleh manusia untuk dijadikan kalendar tahunan samada berdasarkan pergerakan matahari bagi kalendar Miladi dan mengikut peredaran bulan bagi taqwim Hijri. Oleh itu setiap kejadian yang berlaku termasuk gerhana bulan pada malam ini adalah untuk mengetuk hati kita agar
    bersyukur dan mengingati Allah sepanjang masa dan tempat

    BalasHapus

Posting Komentar